Arbejdet med litterære tekster handler om, at kunne gå dybere ned i tekster og arbejde med dem på både faktaniveau (at læse på linjerne), analyseniveau (at læse mellem linjerne) og vurderingsniveau (at læse bag linjerne).
Alle tre niveauer skal man arbejde med både i indskoling, på mellemtrin og i udskolingen.
Glæden ved litteraturarbejdet, er afgørende for at eleverne oplever danskundervisningen som relevant og nærværende. Det er derfor et af de afgørende områder fra fagmålene.
Begynder allerede inden eleverne kan læse, hvor man kan arbejde med både fakta, analyse og vurdering i billedbøger og højtlæsning.
Lærer, Susanne Christensen har lavet en blog, hvor hun deler ud af sin erfaring omkring bl.a. litteraturarbejdet i indskolingen. Se hendes blog her
Litteraturarbejdet på mellemtrinnet
Når man arbejder med litteratur på mellemtrinnet, er det vigtigt at give eleverne de samme forudsætninger, for at kunne deltage i analyse og fortolkninger. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på elever, der har brug for oplæsning og særlig støtte, for at gå ind i teksterne, selvom de evt. ikke har knækket læsekoden.
Er bærende i undervisningen og leder frem mod afgangsprøven i 9. kl.
I forbindelse med litteraturarbejdet er det særligt vigtigt, at sætte fokus på både læsning og fremstilling i undervisningen.
KiDM har igennem et 3-årigt projekt udviklet følgende litteraturforløb, som man kan få adgang til, ved at bede om kode på mail:post@laeremiddel.dk. (Skriv din fulde navn samt hvilken skole, du er lærer på, og så sender vi dig hurtigst muligt et login)