I børnehaveklassen skal eleverne kunne tallene fra 0-10
De skal have en forståelse for både navn form og mængde, samt tallenes indbyrdes forhold.
Tal fra 0-10
Mængder op til 4 bør kunne genkendes uden at tælle. Man skal løbende være opmærksom på samt italesætte, at eleverne kan "se" mængder på op til 4 uden at tælle. Fx kan man jævnligt spørge enkelte elever eller grupper af elever, hvor mange der er af en ting (vinduer, lys på bordet, tallerkner, voksne i rummet osv.) og få eleven til at svare, bevidst uden at tælle. Mængder over 4 skal eleverne kunne tælle sig frem til og koble med talsymbol uden at bruge tælleremsen. Man skal være opmærksom på, om eleverne kan sortere tal efter størrelse, placere manglende tal i en talrække og ved hvilke tal/ mængder der er hhv. størst og mindst.
Tal fra 11-20
Eleverne bør kunne tælleremsen og ved hjælp af denne kunne finde frem til antallet af mængder. Tælleremsen og talsymbolerne trænes gennem mange forskellige aktiviteter som vendespil, hinkeruder, terningespil på tallinje, konstruktion af talfortællinger, hvor symbolerne tegnes, bygges eller på anden måde vises. Man kan også i grupper eller på klassen bygge en "1-20-by" hvor alle tal mellem 1 og 20 er repræsenteret (der laves 1 kirke, 2 søer, 3 hunde... 14 huse, 15 træer, 16 skorstene osv.). Man kan herefter bruge byen til forskellige samtaler og øvelser, når der arbejdes med flest/ færrest, en før/ en efter, lave talrækker hvor man kobler disse med de enkelte ting, skriver, fortæller, filmer "talfortællinger" osv.)