
Det moderne samfund er en udpræget skriftkultur. Det skrevne sprog præger den kultur, vi er en del af. Det vil skabe en tryghed for det lille barn, hvis det allerede tidligt stifter bekendtskab med det skrevne ord.
Hvis barnet allerede fra dagpleje/ vuggestue og børnehave arbejder med skriftsproget vil der være en glidende og kontinuerlig overgang til skolen.
Skriftsproget integreres i de daglige aktiviteter på en for børnene sjov, naturlig, meningsfuld og anerkendende måde.
Børnenes interesse for at skrive udspringer ofte af at tegne. Barnets krusseduller og skriblerier er en form for kommunikation, som på sigt fører til interessen for læsning og skrivning.
Det er vigtigt at støtte og guide de børn, som ikke selv søger det at tegne og skrive.
Gennem højtlæsning møder barnet også det skrevne sprog og erfarer forskellen på det talte sprog og skriftsproget. Barnet vil erfare at det gennem nye og spændende historier, kan opnå ny viden gennem bøgerne.
Højtlæsning – fx dialogisk læsning – giver et bredere og mere nuanceret sprogligt indhold, hvilket er yderst relevant for at styrke sprogtilegnelsen.
Højtlæsning er ikke fremmende for sprogtilegnelsen for enhver pris. Højtlæsning skal inddrage barnet som aktiv medspiller, hvilket sker ved dialogisk læsning.
Anbefaling skriftsprog 0-3 år
Anbefalinger til styrkelsen af den tidlige skriftsproglige udvikling
Børn skal have erfaringer med skriftsproget og se skriftens betydning
Børn skal have mulighed for at få øje på skrift
Børn skal have lov til at lege med og sanse skrift
- De voksne skal være rollemodeller i forhold til skriftsprog
- Synliggøre skriften i forskellige sammenhænge
- Let adgang til skrive- og tegneredskaber
- Får skriften ned i øjenhøjde for børnene
- Tilskynde at børnene leger / anvender skrive- og tegneredskaber
- Lave hyggelige sammenhænge sammen med børnene, hvor bøger er en del af aktiviteten
- Inddrag børnene når der skal skrives navneskilte til garderoben, skrives i barnets bog, ordkort / skilte til diverse aktiviteter, også når der bare skal laves indkøbsliste
- Let adgang til bøger, også ned i børnehøjde
- Hav mange og gode bøger, både billedbøger og bøger med tekst
- Lav opmærksomhed omkring det, når der er indkøbt nye bøger, fået nye bøger fra biblioteket eller lignende
- Samarbejde med biblioteket omkring lån af bøger, således at både de voksne og børnene også får kendskab til nye og måske lidt anderledes bøger
- Tag børnene med på biblioteket
- Få indarbejdet faste højtlæsningsrutiner
- Dialogisk læsning også med helt små børn
- Peg på det du læser for barnet, således at barnet oplever en sammenhæng mellem teksten og det du læser
- Lave en stille hygge læsekrog
- Lad barnet fortælle små historier / oplevelser og skriv det ned mens barnet fortæller. Understøt det eventuelt med tegninger, billeder eller fotos
- Få øjnene op for og inddrag også skrift i udeaktiviteter
- Få skrift ind i bevægelsesaktiviteter og sanseaktiviteter