Skolen skal samarbejde med forældrene om elevernes faglige og personlige udvikling.

I folkeskolelovens § 1, stk. 1, er det formuleret på følgende måde: Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Samarbejdet mellem skole og hjem er et vigtigt parameter for elevernes udbytte af undervisningen og for elevens trivsel i skolen. Dette kræver at I, som forældre, deltager aktivt i skole-hjemsamarbejdet, dvs. at I tjekker AULA, møder op til samtaler, forældremøder og skolearrangementer samt sikrer at jeres barn laver sine lektier og spørger positivt ind til skoledagen. I er en vigtig ressource for jeres barn og jeres interesse for jeres barns skolegang er et vigtigt signal til jeres barn om, at skolen er vigtig. I bidrager til en vigtig udvikling af ordforråd, arbejdsmoral og forståelse for samspillet mellem børnene og til at bygge bro i barnets kulturforståelse. Skolen vil altid gerne kontaktes og hjælpe og forklare, hvad de oplever er vigtig i samarbejdet mellem skole og hjem. Se også denne lille film "Velkommen til den danske folkeskole" (findes på 6 forskellige sprog) Nyankomne elever har krav på dansk som andetsprog - basisundervisning, mens elever, der har været her i længere tid og er kommet ind i deres klasse fuld tid, har krav på supplerende undervisning i dansk som andetsprog, så længe skolen vurderer, der er behov. Støttebehovet skal vurderes løbende gennem skoleåret og derfor kan behovet i nogle perioder være større end i andre eller sættes på pause i perioder, og genoptages, hvis behovet opstår igen senere i skoleforløbet.