På trin 4 er eleverne fortrolige med at stave lydrette og ikke-lydrette ord. De behersker de fleste lydfølgeregler og har kendskab til typer af morfemer og bøjningen af disse.

Eleven lærer at udnytte den viden, at et ord, der betyder det samme, staves på samme måde, selv om det udtales forskelligt. Eleven anvender de grammatiske endelser korrekt: ene / ende og nutids –r​. Forstavelser / præfiks: mis-, u-, be-, und-, an-​ Afledning /suffiks: -ning, -lig, -else. Sammensatte ord​. Ofte brugte låneord: weekend, buffet, juice osv. Trin 4 rummer mange delelementer, som der bør undervises i. Delområderne beskrives i bilaget ’PEU-skema fra fagkonsulenterne i dansk’​, under trin 4. ​Slutmål Næsten fuld beherskelse af dansk retstavning. Finde og rette egne fejl ved hjælp fra ordbøger og stavekontrol.​ Hvad skal rettes​ Næsten alle stavefejl​. Men med særlig fokus på det, der er undervist i under trin 4, da det stadig kan være usikkert indlært.