På trin 3 er eleverne blevet bevidste om, at der er forskel på lydrette og ikke-lydrette ord. Eleverne begynder at bruge de tillærte lydfølgeregler sammen med den fonematiske stavestrategi.

Eleven ved nu, at den lydrette stavemåde ikke rækker til alle ord. De staver alle lydrette ord korrekt og er gradvis ved at tilegne sig lydfølgeregler. Elever kan i forbindelse med at de lærer lydfølgeregler komme til at overgeneralisere. Trin 3 rummer rigtig mange delelementer, som der bør undervises i. Delområderne beskrives i bilaget ’PEU-skema fra fagkonsulenterne i dansk’​, under trin 3. Slutmål Beherskelse af lydfølge- og staveregler og staver mange højfrekvente ord korrekt​ Hvad skal rettes​ Alle lydrette ord, og ord der styres af de regler, som eleven er blevet undervist i og har haft som undervisningsmål.​ Eksempler på staveforsøg: fortæl/fortel, gribe/gribbe, var/hvar o.s.v.