Udviklingen fra trin 0 mod trin 1 går overordnet på, at den sproglige opmærksomhed udvikler sig henimod en mere fonologisk opmærksomhed med fokus på fonemer og grafemer. Eleven skal lære at dele sit talesprog i enkeltlyde – en begyndende lydanalyse/syntese.
Det er kendetegnende for trin 1, at eleven har svært ved at huske bogstaverne og skrive dem i rigtig rækkefølge. Bogstaver kan være udeladt, spejlvendt, ombyttet eller erstattet af bogstaver, der ikke udtrykker den korrekte sproglyd.
nogle gange mangler der vokaler, så ordet ikke har det rigtige antal stavelser. Det kan være svært at forstå betydningen af det skrevne, og man bør altid lade eleven selv læse det skrevne op for den voksne. Der er tale om børnestavning i den allerførste stadie. læse mere om børnestavning i afsnittet; Børnestavning på denne hjemmeside.
Trin 1 rummer mange delelementer, som der bør undervises i. Delområderne beskrives i bilaget ’PEU-skema fra fagkonsulenterne i dansk’, under trin 1.
Slutmål:Eleven har en begyndende lydret stavestrategi og staver små lydrette ord korrekt
Hvad skal rettes: Lydrette ord der er aftalt med eleven
Eksempler på staveforsøg: sol/sæ, æg/gæ, bule/ule, smil/siml, dreng/drn