Læseudvikling gennemløber en række faser, som alle læsere må igennem for at opnå en automatiseret læsning. Hvor længe læseren befinder sig i den enkelte fase er imidlertid individuelt, og faserne overlapper hinanden. Der er i alt fem faser, som er beskrevet nedenfor.

Legelæsning Tidlig alfabetisk læsning (I Fælles Mål kaldes denne fase Logografisk / helordslæsning) Alfabetisk / fonemiske læsning Ortografisk / morfemisk læsning Automatiseret læsning Legelæsning (førskolealderen) Læseudviklingen starter ved fødslen forstået på den måde, at forudsætningerne for en sundlæseudvikling grundlægges i førskolealderen, inden den egentlige læseundervisning finder sted. Det lille barn viser hurtigt interesse for historier og bøger og opdager efterhånden, hvad skrift bruges til, oghvilke regler man skal følge, når man læser eller skriver, eksempelvis læseretning.Mange børn efterligner de voksnes brug af skriften og ”legelæser” en velkendt bog eller ”legeskriver” enhistorie eller en ønskeseddel. Barnet kender ikke de enkelte bogstaver og har endnu ikke forstået, atbogstaver kobles sammen til ord, men de forstår skriftsprogets funktion og bruger det i kombination med deres fantasi.Kompetencerne i denne fase: • Er opmærksom ved oplæsning• Har interesse for bøger• Kan efterligne skrift• Kan efterligne oplæsning Tidlig alfabetisk læsning (børnehaveklasse ) Efterhånden som barnet legelæser og legeskriver og møder skriftsproget i hverdagen, bliver det bevidstom koblingen mellem talens lyd og det skrevne sprog.Ord genkendes ud fra deres visuelle kendetegn, og barnet kan ”læse” flere og flere karakteristiske ordbilleder, eksempelvis ”is” eller ”cola”. Når barnet starter i skole, om ikke før, vil det gennem leg med sprogets mindre dele blive opmærksompå begyndelsesbogstaverne i ord. Barnet vil udvikle en strategi, hvori konteksten sammenholdes med detførste bogstav (forlyden) og kan nu præstere en kvalificeret gættelæsning.Kompetencerne i denne fase: • Kan gætte ud fra illustrationer, farver, logo etc.• Kan gætte ud fra tekstens semantik/indhold• Kan gætte ud fra tekstens syntaks/sætningsopbygning• Kan gætte ud fra visuelle kendetegn ved ord• Kan finde frem til første lyd i ord• Kan gætte ud fra første lyde/bogstaver i ord• Kan finde frem til sidste lyd i ord Alfabetisk-fonemisk læsning (1.–2. kl.) Når eleven forstår, at bogstaverne repræsenterer lyde, vil eleven kunne staveangribe (lydere) ukendteord ved at trække bogstavernes lyde sammen til ord (syntese). Denne indsigt i sprogets opbygningkaldes at knække koden.Ved brug af denne strategi kan eleven nu selvstændigt læse små, enkle tekster og således automatisereafkodningen. Nogle børn har behov for megen træning i denne fase, mens andre hurtigt er klar til mereudfordrende læsestof.Kompetencerne i denne fase:• Kan læse enkelte lydrette ord ved at stave/lydere sig igennem dem• Kan lægge mærke til bogstavrækkefølgen• Kan afkode grafem – fonem• Kan genkende de mest almindelige ikke-lydrette ord• Kan læse vrøvleord• Kan dele i stavelser• Kan læse og forstå enkelte tekster• Kan referere enkelte tekster Ortografisk-morfemisk læsning (3.–5. kl.) I denne fase begynder eleven at gøre sig fri af den langsommelige og minutiøse afkodning af de enkeltelyde og bogstaver (fonemer og grafemer). Eleven kan nu holde sammen på større dele af ordet på éngang (morfemer), læsningen flyder hurtigere, og der frigøres mentalt overskud til at forholde sig tilindholdet i teksten.Eleven kan efterhånden bruge forskellige læseteknikker, eksempelvis skimming, afhængigt aflæseformål.Kompetencerne i denne fase:• Kan staveangribe længere vanskeligere ord• Kan genkende morfemer i sin læsning• Kan genkende stavemønstre i sin læsning• Kan bruge læsning til læring og oplevelse Automatiseret læsning (6. kl. - ) Nu er afkodningen fuldt automatiseret, og eleven kan læse sikkert og hurtigt. Eleven kan reflektere overdet læste og har indsigt i valg af læsestrategi og læseteknik i forhold til læseformål. Der læses både foroplevelse og for tilegnelse af viden.Kompetencerne i denne fase:• Kan afkode sikkert og hurtigt• Kan fastlægge læseformål• Kan benytte fleksible læsemåder, læseteknikker og forståelsesstrategier• Kan fastholde viden vha. notatteknikker• Kan tilegne sig viden fra fagtekster