Der er en stærk sammenhæng mellem ordkendskab og tekstforståelse. Et godt ordforråd er nødvendigt for en god læseforståelse. Samtidig er en god læseforståelse den vigtigste kilde til at lære sig nye ord.

I indskolingen skal der arbejdes med forståelse for tekster og sprog så eleverne Udvikler deres ordforråd, sprogbrug og sproglige bevidsthed Har færdigheder i de grundlæggende talesproglige handlinger at lytte, tale og spørge Kan skelne mellem fakta og fiktion og gengive indhold af tekster Kan genfortælle hovedindholdet af tekster til klassetrinnet og ved noget om fortællende og informerende teksters struktur Kan koble sine egne oplevelser sammen med det, læreren læser op Kan kombinere tekst og baggrundsviden til at skabe sammenhængende forståelse og har viden om samspillet mellem tekstens informationer og læserens viden Marianne Skovsted inddrager læseforståelsesstrategier i sine forløb på Gyldendal Forløb i læsning fra Gyldendal (kræver unilogin)