At læse vil sige at genskabe et forestillingsindhold på grundlag af en identifikation af tekstens ord og forhåndskendskab til tekstens begrebsverden. Det kræver, at eleven også har:
- Ordkendskab. Ordkendskab er en grundsten for sprogforståelse i læsning
- Evnen til at bruge sin forhåndsviden under læsning. Forhåndsviden er med til at skabe en mental model af teksten
- Evnen til at bygge bro mellem tekstens elementer (inferenser). Fx ved brugen af henvisende pronominer og at skabe en mental model
- Kendskab til tekstens struktur. En teksts genre fortæller læseren, hvordan teksten skal læses og hvad formålet med teksten er
- Evnen til at styre og regulere udbyttet af sin læsning. Eleven skal være bevidst om sin forståelse af teksten og have strategier til at regulere sin læsning, hvis den ikke slår til
Når det gælder om at fremme læseforståelsen har lærerens rolle, metoder og didaktik stor betydning
Læreren må
- Sætte tydelige mål, lave løbende evaluering og feedback sammen med eleven
- Undervise systematisk i læseforståelse, herunder undervise eleven i at anvende læsestrategier
- Sikre, at eleven har aktiveret sin viden inden læsning af en tekst, fx med VØL-skemaet, brainstorming osv.
- Påtage sig rollen som den der styrer og tilrettelægger undervisningsaktiviteter for at skabe mulighed for at eleven kan reflektere
- Være meget eksplicit i sin undervisning. Læreren skal ”tænke højt” og synliggøre sine egne refleksioner og strategier samt tydeligt demonstrere metoder og brug af faglige begreber
- Altid stille et fælles undersøgende spørgsmål til dagens tekst før teksten læses og sørge for, at spørgsmålet bliver afklaret
- Sørge for at eleven har den nødvendige viden inden læsning
- Undervise i inferenser/tekstbånd i tekster ved at stille spørgsmålene: hvem, hvad, hvornår, hvor og hvorfor
- Lave grafiske modeller af teksten
- Skabe rammer for elevens arbejds- og læringsprocesser, så det det bliver muligt for eleven at lykkes
- Konkret støtte og stilladsere anvendelsen af læsestrategier, fagsprog og tænkning
- Sørge for at eleverne er aktive i arbejdet med tekstens indhold fx ved at samarbejde med hinanden (som i cooperativ læring)
- Anvende visuelle hjælpemidler fx grafiske modeller og computerprogrammer, som indeholder levende billeder, tekst og lyd
- Inddrage eleven, så eleven fx selv er med til at bestemme hvilke tekster, der skal læses
Opmærksomhed på elever med vanskeligheder
Elever med sprogforståelsesvanskeligheder kan have en uproblematisk afkodning, men har alligevel svært ved at forstå det læste. De har således ingen hjælp af at få teksten læst højt, men har i stedet behov for støtte til at forstå teksten.
Hvis en elev har problemer med at afkode tekst, vil det påvirke læseforståelsen. Det er derfor altid vigtigt at finde ud af, om eleven kan afkode for at udelukke, at læseforståelsesvanskeligheder skyldes vanskeligheder med afkodning.
En del elever med dansk som andetsprog har læsevanskeligheder, fordi de har et begrænset ordforråd og er usikre med hensyn til ordenes betydning.
Læs mere
På de nedenstående sider, kan I læse lidt mere specifikt for hhv. indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen om arbejdet med læseforståelse
Indskolingen
I indskolingen skal der arbejdes med forståelse for tekster og sprog så eleverne
- Udvikler deres ordforråd, sprogbrug og sproglige bevidsthed
- Har færdigheder i de grundlæggende talesproglige handlinger at lytte, tale og spørge
- Kan skelne mellem fakta og fiktion og gengive indhold af tekster
- Kan genfortælle hovedindholdet af tekster til klassetrinnet og ved noget om fortællende og informerende teksters struktur
- Kan koble sine egne oplevelser sammen med det, læreren læser op
- Kan kombinere tekst og baggrundsviden til at skabe sammenhængende forståelse og har viden om samspillet mellem tekstens informationer og læserens viden
Marianne Skovsted inddrager læseforståelsesstrategier i sine forløb på Gyldendal
Mellemtrinnet
Der lægges vægt på elevernes fortsatte arbejde med udvikling af ordforråd og begreber.
Læsning og skrivning udvikles i et fortsat samspil, og eleverne skal vænnes til at iagttage tekststrukturer og genretræk og reproducere dem i egne tekster.
Der er særlig fokus på kommenterende og forklarende genrer. Elevernes færdigheder i at læse og fremstille, herunder skrive, stave og formidle, skal udvikles og konsolideres i arbejdet med alle typer tekster.
Der stilles større krav til elevernes evne til at undersøge, systematisere, strukturere og vurdere indholdet i de tekster, de arbejder med. Eleverne skal kunne overvåge egen læseforståelse og revidere egen arbejdsproces, når de læser og fremstiller tekster, og de skal kunne perspektivere tekster i forhold til andre tekster.
Eleverne skal udvikle et fagsprog, så de kan udtrykke sig om deres egen læring ved fx at sætte ord på hvordan de bruger læseforståelsesstrategier, skrivestrategier og analyseredskaber til fortolkning og kommunikation.
I mellemtrinnet skal der arbejdes med forståelse for tekster og sprog så eleverne:
- Kan udlede hovedindholdet og delemner i en fagtekst
- Kan finde argumenter for og imod i argumenterende tekst (fx ved brug af Venn-diagram og argumentationsmodel fra undervis.dk - se link i højreblok)
- Kan forstå årsag-følgeslutninger eller problem-løsningsstrukturer i forklarende tekster (fx ved brug af årsag-følge-kort eller flowdiagram fra undervis.dk - se link i højreblok)
- Kan udpege og skrive nøgleord, som viser, hvad der er vigtigt, og hvad der er mindre vigtigt i en tekst
- Kan formulere overskrifter til en tekst uden overskrifter
- Kan skimme en tekst og orientere sig i overskrifter, grafik, billeder osv. og udlede tekstens formål. Ved multimodale tekster kan eleven danne sig et overblik over sammenhængen mellem de multimodale elementer
- Har kendskab til læsestrategier og ved hvad man som læser skal gøre før, under og efter læsning
- Kan opdage egne forståelsesproblemer og anvende relevante strategier til at afhjælpe dem og få overblik over teksten
- Kan gengive hovedindholdet i en fagtekst og udpege, hvad der er vigtigt, og hvad der er mindre vigtigt i en tekst
- Kan stille spørgsmål til tekstens indhold
- Udviser et godt ordkendskab såvel i bredde som i dybde og kan afklare ukendte ords betydning
Opmærksomhedspunkt
Eleven kan opdage egne forståelsesproblemer og anvende relevante strategier til at afhjælpe dem og få overblik over teksten (fx afklare ukendte ords betydning, anvende grafiske modeller eller stille spørgsmål til tekstens indhold)
Forløb fra Gyldendal med fokus på læseforståelse i mellemtrinnet (kræver unilogin)
Udskolingen
I udskolingen skal der arbejdes med forståelse for tekster og sprog så eleverne:
- Kan analysere en litterær tekst for dens brug af billedsprog og kan forklare virkningen af et ordvalg
- Kan læse sig til viden
- Kildekritisk kan vurdere tekstens afsender og målgruppe
- Kender til og anvender forskellige genrer inden for skøn- og faglitteratur
- Forholder sig kritisk til digitale tekster
- Kan referere indholdet i en fagtekst med forskellige modaliteter og grafiske modeller (fx en tidslinje)
- Kan forstå sproglige virkemidler i fx en reklame
- Kan forklare hvordan tekster kan læses i en kontekst
De skal have et fagligt begrebsapparat til at karakterisere, sammenligne, reflektere over og diskutere sprog og tekster i faglige og æstetiske tekster. Målet er, at eleverne skal udvikle en analytisk, fortolkende og kritisk bevidsthed over for tekster.
Forløb fra Gyldendal med fokus på læseforståelse (kræver unilogin)