At læse vil sige at genskabe et forestillingsindhold på grundlag af en identifikation af tekstens ord og forhåndskendskab til tekstens begrebsverden. Det kræver, at eleven også har:
Ordkendskab. Ordkendskab er en grundsten for sprogforståelse i læsning
Evnen til at bruge sin forhåndsviden under læsning. Forhåndsviden er med til at skabe en mental model af teksten
Evnen til at bygge bro mellem tekstens elementer (inferenser). Fx ved brugen af henvisende pronominer og at skabe en mental model
Kendskab til tekstens struktur. En teksts genre fortæller læseren, hvordan teksten skal læses og hvad formålet med teksten er
Evnen til at styre og regulere udbyttet af sin læsning. Eleven skal være bevidst om sin forståelse af teksten og have strategier til at regulere sin læsning, hvis den ikke slår til
Når det gælder om at fremme læseforståelsen har lærerens rolle, metoder og didaktik stor betydning
Læreren må
Sætte tydelige mål, lave løbende evaluering og feedback sammen med eleven
Undervise systematisk i læseforståelse, herunder undervise eleven i at anvende læsestrategier
Sikre, at eleven har aktiveret sin viden inden læsning af en tekst, fx med VØL-skemaet, brainstorming osv.
Påtage sig rollen som den der styrer og tilrettelægger undervisningsaktiviteter for at skabe mulighed for at eleven kan reflektere
Være meget eksplicit i sin undervisning. Læreren skal ”tænke højt” og synliggøre sine egne refleksioner og strategier samt tydeligt demonstrere metoder og brug af faglige begreber
Altid stille et fælles undersøgende spørgsmål til dagens tekst før teksten læses og sørge for, at spørgsmålet bliver afklaret
Sørge for at eleven har den nødvendige viden inden læsning
Undervise i inferenser/tekstbånd i tekster ved at stille spørgsmålene: hvem, hvad, hvornår, hvor og hvorfor
Lave grafiske modeller af teksten
Skabe rammer for elevens arbejds- og læringsprocesser, så det det bliver muligt for eleven at lykkes
Konkret støtte og stilladsere anvendelsen af læsestrategier, fagsprog og tænkning
Sørge for at eleverne er aktive i arbejdet med tekstens indhold fx ved at samarbejde med hinanden (som i cooperativ læring)
Anvende visuelle hjælpemidler fx grafiske modeller og computerprogrammer, som indeholder levende billeder, tekst og lyd
Inddrage eleven, så eleven fx selv er med til at bestemme hvilke tekster, der skal læses
Opmærksomhed på elever med vanskeligheder
Elever med sprogforståelsesvanskeligheder kan have en uproblematisk afkodning, men har alligevel svært ved at forstå det læste. De har således ingen hjælp af at få teksten læst højt, men har i stedet behov for støtte til at forstå teksten.
Hvis en elev har problemer med at afkode tekst, vil det påvirke læseforståelsen. Det er derfor altid vigtigt at finde ud af, om eleven kan afkode for at udelukke, at læseforståelsesvanskeligheder skyldes vanskeligheder med afkodning.
En del elever med dansk som andetsprog har læsevanskeligheder, fordi de har et begrænset ordforråd og er usikre med hensyn til ordenes betydning.
Læs mere
På de nedenstående sider, kan I læse lidt mere specifikt for hhv. indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen om arbejdet med læseforståelse