Gældende lovgivning
Paragraf 3a og paragraf 5 stk. 5 omhandler støtte til eleven
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1396
Se en kort beskrivelse af Regler om inklusion
For at kunne tilbyde eleven et fyldestgørende undervisningstilbud, skal årsagen til elevens læsevanskeligheder afklares, så der kan tilrettelægges et relevant undervisningstilbud i almenundervisningen. Skolelederen er ansvarlig for, at dette sker.
Et relevant undervisningstilbud til elever i læse og –skrivevanskeligheder er undervisningsdifferentiering, holddannelse og supplerende undervisning. Det kan også være tolærerordninger og undervisningsassistenter, som kan hjælpe den enkelte elev og hele klassen.
Hvis elevens behov for støtte ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal eleven tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte. Anden faglig støtte består bl.a. i rådgivning til forældre, lærere m.v.(Folkeskoleloven § 3a og § 5, stk. 5
Støtten kan tilrettelægges som et intensivt læsekursus efter reglerne om holddannelse (Folkeskoleloven § 25a) eller som supplerende undervisning i tiden til den understøttende undervisning eller uden for den almindelige skoletid.
Supplerende undervisning og anden faglig støtte kan iværksættes uden at inddrage PPR.
Skolelederen, læsevejlederen, elevens lærere og evt. kommunens læsekonsulent skal beslutte, hvordan støtten skal tilrettelægges.
Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte. Eleven undervises i specialklasse og specialskole eller støttes i den almindelige undervisning i mindst 9 ugentlige timer. Henvisning skal ske efter rådgivning fra PPR og i samråd med eleven og forældrene.
Undervisningsmidler og tekniske hjælpemidler skal stilles vedlagsfrit til rådighed for eleverne, så de kan benytte dem i og uden for skoletiden. Skolen skal sikre, at den enkelte elev i fornødent omfang instrueres i brugen af hjælpemidlet (Folkeskoleloven § 19 stk. 1).
I Vejledningen om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistands kapitel 14 er der en nærmere beskrivelse af elever, der har brug for støtte uden at have behov for specialpædagogisk bistand.
I De nationale færdighedstest kan man få nærmere information om de anbefalinger og udfordringer, der kan være for ordblinde elever, når de deltager i nationale test – herunder om anvendelsen af kompenserende it under nationale test. Elever må ikke gå til nationale test og prøver på særlige vilkår med mindre de er ordblinde. En elev kan på nuværende tidspunkt først diagnosticeres ordblind i slutningen af 3. klasse.
Mange ordblinde elever har behov for en særlig tilrettelæggelse af 9. og 10. klassesprøverne fx mulighed for at anvende kompenserende it. I Vejledning om aflæggelse af folkeskolens prøver ses hvilke muligheder, der er for særlige prøvevilkår.
Prøver på særlige vilkår og fritagelser | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)