DLD kan vise sig som vanskeligheder med forståelse eller produktion af ordforråd, syntaks, morfologi eller fonologi, men også pragmatik.
Tegn på sprogforstyrrelser kan være:
- Misforståelse af kollektive beskeder
- Sproglige vanskeligheder i forhold til både udtale og sætningsopbygning
- Benytter kun korte og enkle sætninger
- Har (haft) svært ved at lære pronominer (jeg/ mig / hans / hendes osv.)
- Er stille og tilbageholdende
- Begrænset deltagelse i struktureret samvær (emnearbejde, dialogisk læsning, gruppearbejde)
- Kopiering af andres opgaveløsning og adfærd
- Vanskeligheder ved igangsætning og færdiggørelse af skoleopgaver
- Faglige vanskeligheder fx vanskeligheder ved læseforståelse eller fremmedsprog
- Manglende trivsel
- Social isolation
- Konflikter med kammerater og voksne
- Kan fremstå uinteresseret
Den førende danske forsker indenfor DLD er Rikke Vang Christensen
Symptomer på sprogforstyrrelser hos før-skolebørn
Sprogproduktion | Sprogforståelse | |
Fonologi | Udtalevanskeligheder Især konsonanter (f.eks. d i stedet for g eller s: dyddel i stedet for cykel eller udeladelser af f.eks. r-lyden: fø i stedet for frø og is i stedet for ris | Vanskeligheder med at opfatte lydlige forskelle og ligheder (f.eks. rim) |
Grammatik | Vanskeligheder med at producere sætninger med alle forventede elementer eller i den rigtige rækkefølge (f.eks. "så dem kigge nogen lille frøer") | Vanskeligheder med at forstå sætninger (som f.eks. "grisen, som bliver jagtet af geden" - Hvem jagter hvem?) |
Ordforråd |
Vanskeligheder med at finde de præcise ord - skal lede efter ordene |
Kendskab til færre ord og dårligere kendskab til ordene end jævnaldrene |
Pragmatik | Vanskeligheder med at forklare sig | Vanskeligheder med at forstå andres intentioner |
Yderligere symptomer hos skolebørn
Sprogproduktion | Sprogforståelse | |
Fonologi | Udtalekvaliteten kan stadig være udfordret (siger f.eks. am-blance, el-stikker eller par-ply) | Har svært ved at forstå nye ord |
Grammatik | Har meget svært ved at producere på skrift. Hvis der også er ordblindhed, vil tale-til-tekst ikke hjælpe elever med DLD | Har betydelige læseforståelsesvanskeligheder |
Ordforråd | Har svært ved at forklare nye ord | Har svært ved at forstå nye faglige ord og begreber og blander ord/ begreber sammen |
Pragmatik |
Er tilbageholdende. Kan miste fokus i det, der fortælles, eller er usammenhængende i forklaringer |
Har svært ved at reflektere og siger ofte "Det ved jeg ikke" Er meget konkret tænkende, og læser "på" linjerne i tekstanalyser |
Anbefalinger til indsatser
Hvis der er mistanke eller viden om, at et barn / en elev har DLD, er det vigtigste at få afdækket, hvilket/ hvilke områder, der fylder mest for barnet / eleven. Brug evt. det tomme skema i højre side til at skrive vanskelighederne ind i og markér, hvad der har størst betydning for barnets trivsel og (faglige) udvikling. Det er disse områder, der skal arbejdes ind i.
Universelle indsatser
Sprogindlæringsmiljøet
- Vær opmærksom på støj, lyd og lysforhold
- Tydelighed i forhold til hvor man skal finde informationer, hvornår og hvordan
Sprogindlæringsmuligheder
- Sikre sig, at alle elever er aktive i gruppearbejdet – og bruger sproget aktivt
- Sikre sig, at alle elever bruger sproget i interaktioner (f.eks. startsætninger eller "Chunks" som er fagligt formulerede nøglesætninger, man øver sig på)
Sprogindlæringsinteraktioner
- Visuelle understøttelser – f.eks. figurer, tidslinjer eller visuelle opskrifter /fremgangsmåder. Træning i at bruge visuelle strategier
- Betoning af betydningsforskelle (at vide / at gætte)
- Omformuleringer ”recast” – at gentage det eleven siger i korrekt form
- Udbygning ”expansion” – at lægge informationer til /uddybe det eleven siger
- Læg spor for elevens forståelse: Hjælp med at tydeliggøre faglige pointer, og forklar hvordan tingene hænger sammen, f.eks. når der bruges og tales om inferenser i analysearbejdet
- Gør det implicitte eksplicit
Særlige indsatser
Træning i ord og sprogforståelse (gennem f.eks.)
- Træne ords udtale og betydninger
- Arbejde med semantiske netværk - ord i kontekst og ord, der "hører sammen"
- Arbejde med visualiseringer til ord, instruktioner og arbejdsmåder - som f. eks. at træne brugen af opskrifter og visuelle guides
Træning i sætningsopbygninger (gennem f.eks.)
- Arbejde med puslesætninger
- Papa Moll - fortælle-kort fra Gonge
- Shape coding
Hjælp til at forstå og deltage i frikvarterer (gennem f.eks.)
- Piktogrammer til at illustrere følelser
- Faste aftaler og støtte