DLD kan vise sig som vanskeligheder med forståelse eller produktion af ordforråd, syntaks, morfologi eller fonologi, men også pragmatik.
Tegn på sprogforstyrrelser kan være:
Misforståelse af kollektive beskeder
Sproglige vanskeligheder i forhold til både udtale og sætningsopbygning
Benytter kun korte og enkle sætninger
Har (haft) svært ved at lære pronominer (jeg/ mig / hans / hendes osv.)
Er stille og tilbageholdende
Begrænset deltagelse i struktureret samvær (emnearbejde, dialogisk læsning, gruppearbejde)
Kopiering af andres opgaveløsning og adfærd
Vanskeligheder ved igangsætning og færdiggørelse af skoleopgaver
Faglige vanskeligheder fx vanskeligheder ved læseforståelse eller fremmedsprog
Manglende trivsel
Social isolation
Konflikter med kammerater og voksne
Kan fremstå uinteresseret
Den førende danske forsker indenfor DLD er Rikke Vang Christensen
Symptomer på sprogforstyrrelser hos før-skolebørn
Sprogproduktion
Sprogforståelse
Fonologi
Udtalevanskeligheder Især konsonanter (f.eks. d i stedet for g eller s: dyddel i stedet for cykel eller udeladelser af f.eks. r-lyden: fø i stedet for frø og is i stedet for ris
Vanskeligheder med at opfatte lydlige forskelle og ligheder (f.eks. rim)
Grammatik
Vanskeligheder med at producere sætninger med alle forventede elementer eller i den rigtige rækkefølge (f.eks. "så dem kigge nogen lille frøer")
Vanskeligheder med at forstå sætninger (som f.eks. "grisen, som bliver jagtet af geden" - Hvem jagter hvem?)
Ordforråd
Vanskeligheder med at finde de præcise ord - skal lede efter ordene
Kendskab til færre ord og dårligere kendskab til ordene end jævnaldrene
Pragmatik
Vanskeligheder med at forklare sig
Vanskeligheder med at forstå andres intentioner
Yderligere symptomer hos skolebørn
Sprogproduktion
Sprogforståelse
Fonologi
Udtalekvaliteten kan stadig være udfordret (siger f.eks. am-blance, el-stikker eller par-ply)
Har svært ved at forstå nye ord
Grammatik
Har meget svært ved at producere på skrift. Hvis der også er ordblindhed, vil tale-til-tekst ikke hjælpe elever med DLD
Har betydelige læseforståelsesvanskeligheder
Ordforråd
Har svært ved at forklare nye ord
Har svært ved at forstå nye faglige ord og begreber og blander ord/ begreber sammen
Pragmatik
Er tilbageholdende.
Kan miste fokus i det, der fortælles, eller er usammenhængende i forklaringer
Har svært ved at reflektere og siger ofte "Det ved jeg ikke"
Er meget konkret tænkende, og læser "på" linjerne i tekstanalyser
Anbefalinger til indsatser
Hvis der er mistanke eller viden om, at et barn / en elev har DLD, er det vigtigste at få afdækket, hvilket/ hvilke områder, der fylder mest for barnet / eleven. Brug evt. det tomme skema i højre side til at skrive vanskelighederne ind i og markér, hvad der har størst betydning for barnets trivsel og (faglige) udvikling. Det er disse områder, der skal arbejdes ind i.