DLD = Developmental Language Disorder betyder, at man har medfødte og vedvarende vanskeligheder med at forstå, producere og anvende sprog

DLD kan vise sig som vanskeligheder med forståelse eller produktion af ordforråd, syntaks, morfologi eller fonologi, men også pragmatik. Tegn på sprogforstyrrelser kan være: Misforståelse af kollektive beskeder Sproglige vanskeligheder i forhold til både udtale og sætningsopbygning Benytter kun korte og enkle sætninger Har (haft) svært ved at lære pronominer (jeg/ mig / hans / hendes osv.) Er stille og tilbageholdende Begrænset deltagelse i struktureret samvær (emnearbejde, dialogisk læsning, gruppearbejde) Kopiering af andres opgaveløsning og adfærd Vanskeligheder ved igangsætning og færdiggørelse af skoleopgaver Faglige vanskeligheder fx vanskeligheder ved læseforståelse eller fremmedsprog Manglende trivsel Social isolation Konflikter med kammerater og voksne Kan fremstå uinteresseret Den førende danske forsker indenfor DLD er Rikke Vang Christensen Symptomer på sprogforstyrrelser hos før-skolebørn Sprogproduktion Sprogforståelse Fonologi Udtalevanskeligheder Især konsonanter (f.eks. d i stedet for g eller s: dyddel i stedet for cykel eller udeladelser af f.eks. r-lyden: fø i stedet for frø og is i stedet for ris Vanskeligheder med at opfatte lydlige forskelle og ligheder (f.eks. rim) Grammatik Vanskeligheder med at producere sætninger med alle forventede elementer eller i den rigtige rækkefølge (f.eks. "så dem kigge nogen lille frøer") Vanskeligheder med at forstå sætninger (som f.eks. "grisen, som bliver jagtet af geden" - Hvem jagter hvem?) Ordforråd Vanskeligheder med at finde de præcise ord - skal lede efter ordene Kendskab til færre ord og dårligere kendskab til ordene end jævnaldrene Pragmatik Vanskeligheder med at forklare sig Vanskeligheder med at forstå andres intentioner Yderligere symptomer hos skolebørn Sprogproduktion Sprogforståelse Fonologi Udtalekvaliteten kan stadig være udfordret (siger f.eks. am-blance, el-stikker eller par-ply) Har svært ved at forstå nye ord Grammatik Har meget svært ved at producere på skrift. Hvis der også er ordblindhed, vil tale-til-tekst ikke hjælpe elever med DLD Har betydelige læseforståelsesvanskeligheder Ordforråd Har svært ved at forklare nye ord Har svært ved at forstå nye faglige ord og begreber og blander ord/ begreber sammen Pragmatik Er tilbageholdende. Kan miste fokus i det, der fortælles, eller er usammenhængende i forklaringer Har svært ved at reflektere og siger ofte "Det ved jeg ikke" Er meget konkret tænkende, og læser "på" linjerne i tekstanalyser Anbefalinger til indsatser Hvis der er mistanke eller viden om, at et barn / en elev har DLD, er det vigtigste at få afdækket, hvilket/ hvilke områder, der fylder mest for barnet / eleven. Brug evt. det tomme skema i højre side til at skrive vanskelighederne ind i og markér, hvad der har størst betydning for barnets trivsel og (faglige) udvikling. Det er disse områder, der skal arbejdes ind i.