Ansvarsfordeling
Test og prøver:
- At alle obligatoriske test og prøver bliver taget jf. evalueringsplanen
- At læse- og matematikkonsulenterne inviteres med til klassekonferencen i slutningen af 0. klasse og slutningen af 3. klasse
- At elever i risiko for ordblindhed bliver vurderet med Elbros ordlister 40/40 i slutningen af 3. klasse eller i begyndelsen af 4. klasse
- At udføre og administrere Ministeriets ordblindetest (ordblinde elever testes senest i foråret 6. kl.)
- At føre en liste med elever, der er vurderet ordblinde enten med Elbro eller/og den digitale ordblindetest fra UVM
- At give eleven og elevens forælde en tilbagemelding på Elbro / ordblindetesten
Kurser
- At give intensive kurser til elever i læse- skrivevanskeligheder i læsning og stavning med passende intensitet og progression
- At give ordblinde elever kurser i AppWriter
- At sørge for, at ordblinde elever bliver tilmeldt Nota.dk og viser eleverne, hvordan man anvender siden
- At give lærere undervisning og vejledning i at skanne og OCR-behandle tekster
- At vise lærere, hvordan de tilmelder sig og anvender Nota.dk
- At lave løbende genopfriskningskursuser i it-kompensation (i overbygningen, skal eleverne forberedes til afgangsprøven)
- At lave mini-kursus for forældre
- At deltage i relevante kurser for lærere om it-kompensation og ordblindevenligt læringsmiljø
Råd og vejledning
- At give råd og vejledning til undervisningsdifferentiering og særlig ordblindedidaktik i skolens almindelige undervisning
- At give råd og vejledning i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen
- At inspirere og rådgive på teammøder
- At inspirere elevens lærere til udarbejdelse af elevplan
- At holde sig fagligt opdateret til gavn for elever i skriftsprogsvanskeligheder bl.a. ved deltagelse i kommunens netværksmøder
- At søge råd og vejledning hos kommunens læsekonsulent, hvis elevens læsning og skrivning ikke udvikles
Kompenserende it
- At have særlig viden og kendskab til kompenserende it og didaktik
- At elevens bøger og kopiark er indscannet eller hentet på Nota og sendt til eleven
- At sikre opdateringer af AppWriter og at computere til ordblinde elever fungerer teknisk
- At være den person, eleven kontakter, hvis der er tekniske problemer med computeren
Møder og overgange
- At deltage i møder med forældre efter behov
- At deltage i et møde mellem elev, forældre og lærere fra klassen mindst en gang årligt for at justere og evaluere den ordblinde elevs handleplan
- At sikre, at relevant information om elevens sprog og læsning kommer videre fra:
- Daginstitution til skole
- Børnehaveklasse til 1. klasse
- Mellemtrinnet til udskolingen
- Udskolingen til ungdomsuddannelse
- Fra lærer til lærer (fx ved barsel, sygdom og lærerskifte)
Alle læreres ansvar
- At alle lærere har viden om læse- og stavevanskeligheder og ved hvilke elever, det drejer sig om
- At alle på skolen kender elevens færdigheder og udfordringer
- At undervisningen tilpasses elever med læsevanskeligheder, så de kan klare opgaverne med succes
- At følge elevens udvikling løbende i samarbejde med eleven og sætte mål sammen med eleven
- At udarbejde konkrete og tydelige elevplaner for støtteundervisningen
- At samarbejde med elevens forældre om elevens udvikling
PPR er ansvarlig for:
- At rådgive skolelederen, læsevejlederen og specialvejlederen om optimering af indsatser for elever i skriftsprogsvanskeligheder i almenundervisningen
- At rådgive skolens ledelse om skolens beredskab i forhold til elever i skriftsprogsvanskeligheder
- At sparre læsevejlederen og/eller specialvejlederen om skriftsprogsvanskeligheder, udredning af elever, undervisningsbehov og justering af indsatser
- At støtte, vejlede og rådgive lærere, skoleleder, læsevejleder, specialvejleder, forældre og elev i komplicerede læsesager, hvor skolens læsevejleder/specialvejleder har brug for assistance
- At holde sig ajour om veldokumenterede indsatser og forskningsbaseret viden og give denne viden videre
Læs om mere i:
Ordblindhed i grundskolen - Ordblindhed.dk