Ansvarsfordeling
Test og prøver:
At alle obligatoriske test og prøver bliver taget jf. evalueringsplanen
At læse- og matematikkonsulenterne inviteres med til klassekonferencen i slutningen af 0. klasse og slutningen af 3. klasse
At elever i risiko for ordblindhed bliver vurderet med Elbros ordlister 40/40 i slutningen af 3. klasse eller i begyndelsen af 4. klasse
At udføre og administrere Ministeriets ordblindetest (ordblinde elever testes senest i foråret 6. kl.)
At føre en liste med elever, der er vurderet ordblinde enten med Elbro eller/og den digitale ordblindetest fra UVM
At give eleven og elevens forælde en tilbagemelding på Elbro / ordblindetesten
Kurser
At give intensive kurser til elever i læse- skrivevanskeligheder i læsning og stavning med passende intensitet og progression
At give ordblinde elever kurser i AppWriter
At sørge for, at ordblinde elever bliver tilmeldt Nota.dk og viser eleverne, hvordan man anvender siden
At give lærere undervisning og vejledning i at skanne og OCR-behandle tekster
At vise lærere, hvordan de tilmelder sig og anvender Nota.dk
At lave løbende genopfriskningskursuser i it-kompensation (i overbygningen, skal eleverne forberedes til afgangsprøven)
At lave mini-kursus for forældre
At deltage i relevante kurser for lærere om it-kompensation og ordblindevenligt læringsmiljø
Råd og vejledning
At give råd og vejledning til undervisningsdifferentiering og særlig ordblindedidaktik i skolens almindelige undervisning
At give råd og vejledning i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen
At inspirere og rådgive på teammøder
At inspirere elevens lærere til udarbejdelse af elevplan
At holde sig fagligt opdateret til gavn for elever i skriftsprogsvanskeligheder bl.a. ved deltagelse i kommunens netværksmøder
At søge råd og vejledning hos kommunens læsekonsulent, hvis elevens læsning og skrivning ikke udvikles
Kompenserende it
At have særlig viden og kendskab til kompenserende it og didaktik
At elevens bøger og kopiark er indscannet eller hentet på Nota og sendt til eleven
At sikre opdateringer af AppWriter og at computere til ordblinde elever fungerer teknisk
At være den person, eleven kontakter, hvis der er tekniske problemer med computeren
Møder og overgange
At deltage i møder med forældre efter behov
At deltage i et møde mellem elev, forældre og lærere fra klassen mindst en gang årligt for at justere og evaluere den ordblinde elevs handleplan
At sikre, at relevant information om elevens sprog og læsning kommer videre fra:
- Daginstitution til skole
- Børnehaveklasse til 1. klasse
- Mellemtrinnet til udskolingen
- Udskolingen til ungdomsuddannelse
- Fra lærer til lærer (fx ved barsel, sygdom og lærerskifte)
Alle læreres ansvar
At alle lærere har viden om læse- og stavevanskeligheder og ved hvilke elever, det drejer sig om
At alle på skolen kender elevens færdigheder og udfordringer
At undervisningen tilpasses elever med læsevanskeligheder, så de kan klare opgaverne med succes
At følge elevens udvikling løbende i samarbejde med eleven og sætte mål sammen med eleven
At udarbejde konkrete og tydelige elevplaner for støtteundervisningen
At samarbejde med elevens forældre om elevens udvikling
PPR er ansvarlig for:
At rådgive skolelederen, læsevejlederen og specialvejlederen om optimering af indsatser for elever i skriftsprogsvanskeligheder i almenundervisningen
At rådgive skolens ledelse om skolens beredskab i forhold til elever i skriftsprogsvanskeligheder
At sparre læsevejlederen og/eller specialvejlederen om skriftsprogsvanskeligheder, udredning af elever, undervisningsbehov og justering af indsatser
At støtte, vejlede og rådgive lærere, skoleleder, læsevejleder, specialvejleder, forældre og elev i komplicerede læsesager, hvor skolens læsevejleder/specialvejleder har brug for assistance
At holde sig ajour om veldokumenterede indsatser og forskningsbaseret viden og give denne viden videre
Læs om mere i:
Ordblindhed i grundskolen - Ordblindhed.dk