Der er vigtigt, at der er en klar og tydelige aftale om, hvem der har ansvaret for de forskellige områder, når elever i læse- skrivevanskeligheder

Ansvarsfordeling Test og prøver: At alle obligatoriske test og prøver bliver taget jf. evalueringsplanen At læse- og matematikkonsulenterne inviteres med til klassekonferencen i slutningen af 0. klasse og slutningen af 3. klasse At elever i risiko for ordblindhed bliver vurderet med Elbros ordlister 40/40 i slutningen af 3. klasse eller i begyndelsen af 4. klasse At udføre og administrere Ministeriets ordblindetest (ordblinde elever testes senest i foråret 6. kl.) At føre en liste med elever, der er vurderet ordblinde enten med Elbro eller/og den digitale ordblindetest fra UVM At give eleven og elevens forælde en tilbagemelding på Elbro / ordblindetesten Kurser At give intensive kurser til elever i læse- skrivevanskeligheder i læsning og stavning med passende intensitet og progression At give ordblinde elever kurser i AppWriter At sørge for, at ordblinde elever bliver tilmeldt Nota.dk og viser eleverne, hvordan man anvender siden At give lærere undervisning og vejledning i at skanne og OCR-behandle tekster At vise lærere, hvordan de tilmelder sig og anvender Nota.dk At lave løbende genopfriskningskursuser i it-kompensation (i overbygningen, skal eleverne forberedes til afgangsprøven) At lave mini-kursus for forældre At deltage i relevante kurser for lærere om it-kompensation og ordblindevenligt læringsmiljø Råd og vejledning At give råd og vejledning til undervisningsdifferentiering og særlig ordblindedidaktik i skolens almindelige undervisning At give råd og vejledning i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen At inspirere og rådgive på teammøder At inspirere elevens lærere til udarbejdelse af elevplan At holde sig fagligt opdateret til gavn for elever i skriftsprogsvanskeligheder bl.a. ved deltagelse i kommunens netværksmøder At søge råd og vejledning hos kommunens læsekonsulent, hvis elevens læsning og skrivning ikke udvikles Kompenserende it At have særlig viden og kendskab til kompenserende it og didaktik At elevens bøger og kopiark er indscannet eller hentet på Nota og sendt til eleven At sikre opdateringer af AppWriter og at computere til ordblinde elever fungerer teknisk At være den person, eleven kontakter, hvis der er tekniske problemer med computeren Møder og overgange At deltage i møder med forældre efter behov At deltage i et møde mellem elev, forældre og lærere fra klassen mindst en gang årligt for at justere og evaluere den ordblinde elevs handleplan At sikre, at relevant information om elevens sprog og læsning kommer videre fra: - Daginstitution til skole - Børnehaveklasse til 1. klasse - Mellemtrinnet til udskolingen - Udskolingen til ungdomsuddannelse - Fra lærer til lærer (fx ved barsel, sygdom og lærerskifte) Alle læreres ansvar At alle lærere har viden om læse- og stavevanskeligheder og ved hvilke elever, det drejer sig om At alle på skolen kender elevens færdigheder og udfordringer At undervisningen tilpasses elever med læsevanskeligheder, så de kan klare opgaverne med succes At følge elevens udvikling løbende i samarbejde med eleven og sætte mål sammen med eleven At udarbejde konkrete og tydelige elevplaner for støtteundervisningen At samarbejde med elevens forældre om elevens udvikling PPR er ansvarlig for: At rådgive skolelederen, læsevejlederen og specialvejlederen om optimering af indsatser for elever i skriftsprogsvanskeligheder i almenundervisningen At rådgive skolens ledelse om skolens beredskab i forhold til elever i skriftsprogsvanskeligheder At sparre læsevejlederen og/eller specialvejlederen om skriftsprogsvanskeligheder, udredning af elever, undervisningsbehov og justering af indsatser At støtte, vejlede og rådgive lærere, skoleleder, læsevejleder, specialvejleder, forældre og elev i komplicerede læsesager, hvor skolens læsevejleder/specialvejleder har brug for assistance At holde sig ajour om veldokumenterede indsatser og forskningsbaseret viden og give denne viden videre Læs om mere i: Ordblindhed i grundskolen - Ordblindhed.dk