Hvad skal man være opmærksom på i matematikundervisning hos tosprogede børn

Tosprogede børns forskellige forudsætninger Cirka hver tiende elev i grundskolen er et tosproget barn. Det tosprogede barn skal som andre elever være i stand til at lære i en dansksproget matematikundervisning og således evne at lytte, tale, læse og skrive dansk. Bredt betragtet har tosprogede børn mange forskellige baggrunde: fx flygtninge- eller indvandrerbaggrund fra mange af verdens lande eller familier, hvor kun den ene forælder er født i Danmark. Ud fra et matematikdidaktisk synspunkt kan det derfor give mening at tænke i og planlægge undervisningen ud fra tosprogede elevers forskellige forudsætninger for matematiklæring. 1) Nyankomne tosprogede elever, som har fulgt en almindelig skolegang i deres hjemland og allerede kender matematikord og begreber på deres modersmål. Disse elever har indholdsforståelsen på plads, så for dem bliver opgaven at ”veksle” ordene fra modersmål til dansk. Nye begreber skal dog læres ved hjælp af andetsproget, men der bygges videre på en god begrebsforståelse. Eleverne har ofte engelsk som genvej til dansk. I tilfælde af læringsvanskeligheder kan traumatisering indtænkes som en mulig hindring for læring. 2) Nyankomne tosprogede elever, som har få eller manglende matematikerfaringer fra deres hjemland. Disse elever har ikke mange begreber at veksle og skal derfor lære de matematiske begrebers form og indhold ved hjælp af andetsproget, men også selve matematikken. Matematiksproget bliver til en slags tredjesprog, fordi eleverne skal lære de nye begreber ved hjælp af. andetsprogets ord, som de ikke behersker på deres eget sprog. Læring skal understøttes ved brug af en konkret tilgang, brug af elevernes egne erfaringer og stilladsering med både sprog og tal. I tilfælde af læringsvanskeligheder kan traumatisering indtænkes som en mulig hindring for læring. 3) Tosprogede elever, som er født eller opvokset i Danmark og som siden skolestart har fulgt grundskolens matematikundervisning i Danmark. Denne elevgruppe kan f.eks. have meget forskellige sproglige forudsætninger for at følge en matematikundervisning på dansk. For de elever, der er vokset op i Danmark med dansk sprog, kræves det, at eleverne behersker dansk på et godt niveau, hvis forståelsen i begrebslæringen skal rummes i førstesproget. Hvis det sproglige niveau i dansk og forståelsen af matematikken og begreberne er for lavt, kan matematiksproget blive lært som et andetsprog. Læring kan understøttes ved brug af en konkret tilgang, brug af elevernes egne erfaringer og stilladsering med både sprog og tal. Det matematiske sprog Det matematiske sprog omfatter ord og begreber fra faget (herunder signalord), førfaglige ord, symboler og det logiske sprog. Det betydningsmæssige indhold af disse ord, skal alle elever lære - også de tosprogede elever - så deres matematiksprog kan blive funktionelt i læringen af selve matematikken. Det kan være nødvendigt med yderligere afdækning jf. listen fra elever med særlige behov. Testene TF og RS fra Helsingør kan benyttes til afdækning af elevers talforståelse. Der kan også benyttes diverse digitale test - fx MAT-test og MG-test - hvor elever digitalt kan oversætte den danske opgavetekst til modersmål forud for opgaveløsningen. Til afdækning af det førfaglige ordforråd kan benyttes Gudrun Malmers ALP 1-8.