Matematikvejlederens rolle
Matematikvejledernes arbejdsopgaver aftales lokalt, men kan blandt andet omfatte nedenstående opgaver.Vejlede lærere, lærerteam, ledelse og matematik-fagteam omkring:
- indhold, metoder og alsidigt materialevalg i form af bøger, it-hardware og -software, samt konkrete materialer
- indhold, metoder og alsidigt materialevalg for elever i matematikvanskeligheder eller elever med særlige talenter og interesse for faget
- udmøntningen af ministerielle mål og læringsmål
- udførelse eller vejledning af teamets lærere i at udføre test og prøver (se evalueringsplan)
- evaluering af prøveresultater, så de omsættes til konkrete undervisningsaktiviteter, som bringer til at den enkelte elev kommer videre i sin matematikfaglige udvikling
- Derudover kan vejlederne være med til at:
- understøtte kontinuitet i overgangene og ved elever med stafetlog
- deltage i klassekonferencer
- deltage i stafetlogmøder med elever i matematikvanskeligheder
- bidrage til sammenhængen gennem hele skoleforløbet
- opsamle ny viden og inspirere kolleger, ledelse og forældre
- følge med i matematikdidaktisk forskning og udviklingsarbejder
- være medansvarlig for faglige udviklingsarbejder indenfor matematik med henblik på at forbedre elevernes læring
- tage initiativer, der stimulerer det matematikfaglige miljø og den faglige debat på skolen
- medvirke til at gøre forskningsresultater tilgængelige for lærerne
- bidrage til at formidle erfaringer fra andre skoler
- holde sig løbende opdateret omkring ministerielle tiltag indenfor matematikundervisning
- deltage i relevante nationale konferencer, kommunale netværk og kurser for matematikvejledere
- deltage på forældremøde ved skolestart med indspark til hvordan man derhjemme kan støtte op om den matematiske opmærksomhed, og hvilke faglige mål/ fokus der er i matematik
- være ansvarlig for matematikfagteamet på skolen
- hjælpe med at fagteamene fungerer, så deltagene får mulighed for at reflektere over og anvende erfaringer i egen praksishverdag
- særlige tiltag
- sikre at der tilbydes kursusforløb for elever i matematikvanskeligheder
Skolelederen har ansvaret for, at der på skolen er et beredskab til at vurdere elevens undervisningsbehov. Matematikvejlederen og/ eller specialvejlederen er en helt central figur og har kompetencerne til at undersøge og vurdere matematikvanskeligheder og vejlede om undervisningen. Kommunens matematikkonsulent kan inddrages efter behov.