Talforståelse er en grundlæggede forudsætning for at kunne arbejde meningsfuldt med matematik. Derfor er det vigtigt at arbejde indgående med dette især i indskolingen og hos elever, der er i vanskeligheder i matematik.

Når elever har manglende talkendskab og talforståelse, vil det være af største vigtighed, at der arbejdes målrettet i forhold til, hvor den enkelte elev er i sin udvikling, samt i samarbejde med forældre, matematikvejleder og matematikkonsulent efter behov. I evalueringsplanen har vi derfor i starten af 2. kl. lagt en screening ind af alle elever i Skive Kommune i forhold til talkendskab fra 0-100. Screeningen skal sikre, at vi ikke overser elever med manglende grundlæggende talkendskab. Og at de derfor ender i store matematikvanskeligheder, uden mulighed for at følge med i de faglige emner. Se links til denne screening i evalueringsplanen og inspiration til at arbejde med tallene 0-100 i linkboks. Det er vigtigt løbende at være opmærksom på den enkelte elevs udvikling af talkendskab og talforståelse.