Den fortsatte træning af regnestrategier
Når man træner de fire regningsarter, skal det fortsat være på individuelle niveauer, så man kan sikre sig at den enkelte stadig udvikler egne regnestrategier. Dette skal ske ved, at de er en del af bevidstgørelsen omkring det, og at de er med til at sætte sig individuelle mål.
Man kan lave grupper med forskellige målsætninger, hvor nogle vil have brug for at arbejde med samme målsætning over længere tid. Indholdet i arbejdsgrupperne kan ved fx multiplikation være:
Koble konkreter med regnestykker fra den lille tabel og finde hverdagsfortællinger, der passer til. Læse hverdagsfortællinger og uddrage hvilke multiplikationsstykker, der passer til
Træning af den lille tabel (oftest med mere afgrænsede målsætninger)
Læse tekstopgaver med større multiplikationsstykker og uddrage hvilke regnestykker, der passer til og herefter lave afrundinger og overslag over facit, inden det findes på lommeregneren
Udarbejde metoder til udregning af multiplikation af flercifrede tal og sammenholde med de forudgående overslag. Skrive og øve sig i at forklare, hvordan man finder frem til resultatet. Fremlægge eller optage forklaringen.