Dette kan fx styrkes gennem forskellige aktiviteter som
modellering af konstruktion af matematik-tekster i forbindelse med forskellige temaer og emner
arbejde eksplicit med mundtlige forklaringer og beskrivelser og lave tegneserier, elevernes egne "lærebøger", oplæg og optagelser på fx iPads
arbejde med åbne og undersøgende opgaver, hvor man er i dialog om hvilken matematik, der er relevant og nødvendig i de enkelte situationer
hele tiden være bevidst om at koble de forskellige repræsentationsformer i arbejdet med de enkelte temaer og emner, så de mundtlige og skriftlige repræsentationsformer kobles med hverdagsrepræsentationer og konkrete repræsentationer
veksle sproget mellem fagsprog og hverdagssprog jf. et rangerlokomotiv, der fortløbende bevæger sig frem og tilbage mellem hverdagssprog og fagsprog, mellem handling og refleksion. Aktiviteterne kan optimalt tilrettelægges, således at aktiviteterne udvikler elevernes fagsprog fra mundtlighed til skriftlighed og fra hverdagssprog til kvalificeret fagsprog med præcision i tekst og fremlæggelse
Fire sproglige aktivitetsformer
Nedenstående model viser de fire sproglige aktivitetsformer, som har betydning for elevers tilegnelse af matematiske ord og begreber.
SPROG
Receptivt
Produktivt
Mundtligt
LYTTE
SAMTALE
Skriftligt
LÆSE
SKRIVE
Der skal sættes særligt fokus på, at eleverne får mulighed for at udvide deres begrebsverden gennem en italesat vekslen mellem fagsprog og hverdagssprog, hvor det tydeliggøres, hvordan man taler om et emne i hverdagen og hvilke faglige termer, der bruges i matematiske sammenhænge.
De 4 repræsentationsformer
Det er ligeledes vigtigt med en opmærksomhed på at det faglige emne bliver belyst gennem fire repræsentationsformer, således at der bygges bro mellem
det skriftlige
det mundtlige
hverdagen
konkreter
Herigennem vil elever lettere have mulighed for at få skabt indre billeder af matematikken. (Jævnfør Michael Wahl Andersen "Matematiske billeder, sprog og læsning")