Læsehjælpsstrategier
Arbejdet før, under og efter læsning, er vigtig undervisning for eleverne.
Som kodeknækker skal en læser være i stand til at arbejde med skriftsprogets teknologi.
Denne form for viden giver læseren mulighed for at afkode teksten under læsningen.
Det drejer sig om at kunne skelne mellem sprogets forskellige lyde og hvordan de relaterer sig til det skrevne ords udseende, ligesom de skal kende læseretning og alfabetisk viden.
Læsevejlederen og DSA-vejlederen kan sammen støtte op omkring elever i læse-skrive-vanskeligheder
Såfremt det ikke drejer sig om dysleksi, kan praksisnær vejledning fra Skivehus Skole hjælpe med et vejledningsforløb, med henblik på indsats i dansk som andetsprog.
En inkluderende pædagogik er først og fremmest en pædagogik, som kan give alle elever mulighed for oplevelse af faglig succes.
- Se på forhold og muligheder i den sociale kontekst frem for individets mangler.
- At rette indsatsen imod fællesskabet frem for særlige tiltag for enkelte grupper eller individer.
- Differentiering tilpasset den enkelte elev.
- Organisationsforandring frem for individtilpasning.
I planlægningsfasen tager vi overvejende udgangspunkt i arbejdet med den sproglige dimension i fagene.
Praksisnær vejledning i skolen
Praksisnær vejledning foregår i et samarbejde med skolen og vil være en supplerende del af den samlede sproglige indsats. Målet er at bidrage til at fremme progressionen i elevernes sprogudvikling. Folder til print omkring “Praksisnær vejledning”.
Vejledningsfunktionen kan være rettet mod elever, men er primært rettet mod kollegaer og har indholdsmæssigt fokus på, hvordan lærere bedst muligt kan undervise og støtte de elever, der har dansk som andetsprog, ud fra deres sproglige og undervisningsmæssige behov.
Centrale elementer i undervisningen er høje positive forventninger til eleverne og et kulturelt inkluderende undervisningsmiljø. Der skal arbejdes med hvordan man kan integrere den sproglige dimension i fagene, sådan at vi på en gang styrker både den faglige og den sproglige læring for alle klassens elever. Sprogbaseret fagundervisning er et vigtigt og effektfuldt middel til inklusion og faglig fremgang for alle.
Opgaven er således defineret med fokus på, hvordan undervisningsopgaven kan løses.