Jesper Bremholm påpeger i sin artikel i Folkeskolen at "Begrebet literacy tydeliggør den tætte sammenhæng, der er mellem læsning og skrivning", og han påpeger derfor, at det er vigtigt at forstå og udnytte den tætte sammenhæng, der er mellem læsning og skrivning
0.-2. kl.
Undervisningen skal fokusere på, at eleverne i starten skal kunne udforme mindre tekster, men efterhånden skal de kunne udtrykke sig i længere og mere sammenhængende tekster. Teksterne kan både tage udgangspunkt i elevernes fantasi, oplevelser og erfaringer og i nyt fagligt indhold.
Skab glæde omkring det at læse og skrive og lad eleverne arbejde med det dagligt. Vær model for at læse og skrive og ”tænk højt”, mens du gør det.
Det kan bl.a. være gennem opdagende skrivning og Teaching Learning Cycle (se link i højreblok)
Opmærksomhedspunkt
Eleven kan formulere sammenhængende tekster på mindst 3 linjer i en kendt teksttype og kan stave til lydrette (fx ti, bil og kano) og almindelige ikke-lydrette ord (fx siger, døren)
3.-6. kl.
I 3.-4. klasse er der særligt fokus på, at eleverne arbejder med den beskrivende og den berettende genre.
Der arbejdes i hele forløbet frem mod at eleven skal lære at forstå og skrive kommenterende og forklarende genrer både i tekst, lyd og billede. Eleven skal have viden om tænkeskrivning, brainstorm og mindmap og kende forskel på kommenterende og forklarende tekster samt kende formålet med genrerne.
Undervisningen skal give eleven erfaringer med udarbejdelse at dramatiske produkter, fx scener i et teaterstykke, dokumentariske produkter, fx en tv-dokumentar og interaktive produkter, fx hjemmesider.
Inspiration kan fx findes i arbejdet med HAPS, genreskrivning mm. (se linkblok i højre side)
Dette forløb om instruerende tekster fra EMU
eller
Forløb fra Gyldendal 3.-6. kl. - fremstilling
7.-10. kl.
I undervisningen skal der fortsat arbejdes med at fastholde og udbygge læselyst og læsevaner.
Eleverne skal endvidere udvikle kommunikative kompetencer og tilegne sig et varieret og sikkert ord- og begrebsforråd. Færdigheder i at læse, skrive og stave konsolideres. Eleverne skal blive i stand til at læse mere og mere omfangsrige tekster og de skal kunne fremstille større multimodale tekster.
Skrivning er en vej til erkendelse, og skrivning kan udvikles. Dybdelæring og synlige tanker kan ifølge Erica Stjernø udvikles gennem skriveprocesserne
læs mere i denne artikel fra Folkeskolen
Skrivearbejdet kan bl.a. inspireres af skriveskabeloner, genrepædagogik, Teaching Learning Cycle mm. (se inspiration i højre linkblok)
Arbejdet med at producere multimodale tekster er kortlagt og beskrevet i denne klumme af Jeppe Bundsgaard
"Multimodal produktion - hvordan står det til?"
10. klasse
I 10. klasse fortsættes og udvikles arbejdet med de forskellige danskfaglige dimensioner, som beskrevet ovenfor. I en gensidig vekselvirkning mellem læsning og fremstilling udvikler eleverne et fagligt begrebsapparat til at kunne indsamle, undersøge, uddrage og sammenligne informationer, samt diskutere, vurdere og reflektere over egne faglige, personlige og sociale forudsætninger både mundtligt og skriftligt.
Du kan finde inspiration i materialet
Prøveklar - modtagerrettet kommunikation og skriftlig fremstilling 10. kl.