Sprogbrug
Sprogbrug handler om hvordan barnet er i stand til at bruge sproget. Sproget er i først og fremmest et redskab til at kommunikere med andre. I starten bruger barnet sproget til at få dækket basale behov. Med tiden vil barnet også bruge sproget til at indgå i samtaler og indgå i legerelationer med andre børn. I det at føre en samtale med andre ligger også det at barnet skal være i stand til at lytte til det andre siger, forholde sig til det og vente på et det bliver ens tur.
Med tiden vil barnet også have behov for at fortælle om sig selv og sine oplevelser.
At kunne bruge sproget funktionelt er også vigtigt i forhold til barnets relationer med andre børn og stor betydning for legen.
At kunne fortælle, indgå i en leg, forhandle, diskutere, lave aftaler, videreudvikle legen, bestemme regler, opnå enighed / uenighed med hinanden kræver et godt ordforråd og viden om hvordan man bruger sproget.
I legen kan barnet øve sig i at fortælle, argumentere m.m. og dermed styrke sprogbrugen.
Sprogbrugen styrker desuden barnets personlige og sociale kompetencer og interaktion med andre. (Bleses og Højen, Trygfondens Børneforskningscenter, 2013, Leg og læring i vuggestuen)
Sprogbrug milepæle 0-3 år
Oversigt over barnets sprogbrug milepæle
0-1 år
- 0-2 måneder: Refleksiv vokalisering (gråd, skrig, gurglelyde)
- 2-4 måneder: kurren (grin, klukkelyde)
- 4-7 måneder: vokalisk pludren (”aaaa”, ”iiii”). Konsonant-vokalisk pludren (”mmmaaa”, ”mimimi”)
- 7-12 måneder: Kanonisk pludren (”mama”, ”dada”)
1-2 år
- 12-18 måneder: Barnet benævner almindelige genstande fra hverdagen
2-3-år
- 2 år: Barnet forstår komplekse instruktioner og anvender 2-3 ords sætninger
- 2 år: Barnets receptive sprogforståelse er ca. 230 ord
- 3 år: Barnet forstår enkle fortællinger og anvender sætninger, stiller spørgsmål og anvender flertal og forholdsord (i, før, med)
Anbefalinger sprogbrug 0-3 år
Anbefalinger til styrkelse af sprogbrug
- Det bærende element for styrkelse af barnets sprogbrug er etablering af gode interaktioner af høj kvalitet mellem barn og pædagog. Det betyder rige samtaler med flere ture, der giver barnet mulighed for både ”lytte og taleret”
- De 7 centrale strategier fra ”Den gode samtale” fra sprogpakken.dk:
- Brug åbnende spørgsmål
- Fortolk og udvid hvad barnet siger
- Lyt til barnet og følg op
- Hjælp barnet med at sætte ord på
- Leg med sproget når det er muligt
- Forklar ord barnet ikke kender i forvejen
- Relater til noget barnet kender i forvejen
- Positiv feedback
- Følg barnets interesser