I indskolingen bør der være meget stort fokus på især talforståelse og regnestrategier. Disse områder er basis for den videre matematiske udvikling og forståelse inden for alle de matematiske kompetenceområder. De er dermed en forudsætning for den fortsatte gode udvikling inden for matematikken
Alle elever i 1.-3. kl. skal møde undervisning, der understøtter den matematiske opmærksomhed og målrettet og systematisk arbejder med fokusområderne
Talkendskab og talforståelse
Regnestrategier
Kommunikation, sproglig udvikling og problemløsningsstrategier
Digitale teknologier
I vedhæftede SKEMA er der en oversigt over de særlige fokusområder i indskolingen og hvordan man på klassen kan og skal støtte op, hvis elever er i vanskeligheder inden for disse centrale områder. Hvis eleven fortsat er i vanskeligheder efter en særlig opmærksomhed på klassen, startes et samarbejde op med matematikvejlederen og efter behov matematikkonsulenten, og elevens fortsatte udvikling skal drøftes i et samarbejde med forældrene.