Elevernes værktøjskasse skal bestå af: GeoGebra, Excel og i udskolingen inddragelse af CAS gennem fx WordMat og/ eller Geogebra.
Eleverne skal kunne lave et begrundet valg blandt flere hjælpemidler, hvilket betyder at undervisningen skal understøtte, at eleverne reflekterer over de muligheder og begrænsninger et hjælpemiddel giver.
Indskolingen
Digitale programmer skal være en vej til at undersøge, eksperimentere med, udbygge og understøtte det enkelte matematiske område gennem aktiviteter som fx:
konstruktion af figurer og mønstre, hvor der kobles til hverdagen, så aktiviteterne rummer de mønstre og figurer der er i elevernes omgivelser. Det kan være igennem konstruktion af gækkebreve eller rekonstruktion af mønstre og bygninger fundet lokalt eller globalt
arbejdet med at navigere i koordinatsystemer og lave punkter og linjer i koordinatsystemets fire kvadranter gennem fx at spille sænke slagskibe eller at følge mundtlige eller skriftlige instruktioner og vejledninger.
undersøgelse af rumlige figurer og deres udfoldelser gennem både konkrete materialer og digitale konstruktioner
Alle elever skal desuden have stiftet kendskab til regneark Excel, og gjort sig erfaringer med mulighederne for at understøtte matematik som fx
oprettelse af simple budgetter
at skrive formler og lave autosum i sammenhænge, hvor det letter arbejdet og hjælper med at skabe overblik og systematik
at oprette forskellige diagrammer i forbindelse med statistik
I det daglige arbejde er det desuden afgørende faktor for forståelsen, at der arbejdes med flere modaliteter, og at eleverne i de enkelte temaer kan bruge mundtlig og skriftlig kommunikation og formidling gennem fx iPad optagelser, tabeller, billeder og figurer. Gentagelser samt koblingen mellem det digitale arbejde til konkreter og til hverdagen vil være afgørende for at læringen konsolideres.
GeoGebra allerede i indskolingen, artikel af Rikke Teglskov:
http://dkmat.dk/wp-content/uploads/2015/01/Matematik_2012_4_GeoBra-allerede-i-indskolingen-.pdf
Mellemtrin
Man skal kunne bruge Geogebra til:
- at konstruere både plane og rumlige figurer i forbindelse med de opgaver, der arbejdes med på klassen herunder også rumlige figurers udfoldelser koblet med konkrete undersøgelser
- at arbejde undersøgende og eksperimenterende
at arbejde med lineære funktioner koblet til hverdagssammenhænge
Regneark skal i højere grad inddrages og understøtte opgaver hvor
der bruges skemaer og diagrammer til at skabe overblik og fremlægge samt diskutere matematiske pointer
- der arbejdes med statistik og sandsynlighed (som fx tæl hvis funktionen)
- der arbejdes med undersøgelser og ordning af datasæt
- der udarbejdes beregninger, budgetter og regnskab
CAS (Computer Algebra System) skal introduceres for eleverne og understøtte samt supplere opgaveløsninger, hvor det er relevant. CAS giver muligheder for at flytte noget af fokus fra træningsopgaver til en mere åben og undersøgende matematik. Der findes forskellige CAS-programmer og der kan findes inspiration i linket Matematik med IT
Oftere og oftere skal eleverne bruge digitale modaliteter til at understøtte skriftlige opgaver og mundtlige fremlæggelser. Der skal derfor i relevante sammenhænge arbejdes med at bruge billeder, tabeller, diagrammer, PowerPoints, videooptagelser osv.
Det anbefales at man underviser eleverne i at skrive og arbejde med deres matematikopgaver i WordMat, hvor man lettere kan samle de digitale modaliteter i et dokument.