Talkendskabet og talforståelsen skal udvides til at omfatte tal med mange cifre samt decimaltal. Her er det afgørende, at der er et godt fundament og forståelse for positionssystemets opbygning og 0 som "pladsholder"
Brøk, decimaltal og procent
Også tal mellem 0 og 1 skal have særligt fokus, således at de har en forståelse for brøk, decimaltal og procent. Denne forståelse kræver en indsats, hvor der fortsat kobles konkrete materialer, hverdagsrelaterede aktiviteter samt mundtlige og skriftlige fremstillinger. Centrale pointer i dette arbejde er, at eleverne kan repræsentere dele af et hele som henholdsvis:
Et område (fx ½ sandwich, ½ pizza, ½ æble, ½ ton grus)
Et antal (fx 5 kr. ud af 10 kroner, 2 kugler ud af 4 kugler)
Et tal på en tallinje
Forslag til aktiviteter, der inddrager og kobler de fire repræsentationsformer
Den mundtlige repræsentationsform: Udarbejd tallinjer med forskellige inddelinger og få eleverne til på skift at trække tal, der skal placeres. Hvis inddelingen er 0-1 med 0,1 inddeling, kan en opgave fx være at placere 0,15 og få eleven til at forklare, hvorfor tallet placeres hvor det gør. Eleverne kan også give hinanden tal, der skal placeres
Den skriftlige: Få eleverne til at koble talord skrevet med tegn og bogstaver og tal om, hvordan tallene er bygget op med de enkelte positioner. Lad eleverne arbejde med forskellige måder at notere fx 0,1 på og lav både konkrete og skrevne repræsentationer for det samme tal.
Den hverdagsrelaterede: Arbejde med forskellige måder, hvor man deler "1 hel" op, det kan være pizzaer, lagkager, en centimeter, en liter osv. og brug skriftlige repræsentationer i arbejdet mens I kobler både fagsprog og hverdagssprog på arbejdet
Den konkrete: Sørg for at eleverne har adgang til konkreter og inddrag dem i opgaverne, så de fx bruger pizzaer, målebånd, mel, mønter, centicubes osv., når de fortæller om deres løsninger på opgaverne
Se også inspirationsforløb i linkboks
Negative tal
Derudover bør eleverne have en forståelse for negative tal og betydningen af dette. En indsats for at opbygge denne forståelse kan indeholde arbejde med tallinjer, temperaturer, økonomi og budgetter.