Anbefalinger til styrkelsen af den tidlige skriftsproglige udvikling
Børn skal have erfaringer med skriftsproget og se skriftens betydning
Børn skal have mulighed for at få øje på skrift
Børn skal have lov til at lege med og sanse skrift
De voksne skal være rollemodeller i forhold til skriftsprog
Synliggøre skriften i forskellige sammenhænge
Let adgang til skrive- og tegneredskaber
Får skriften ned i øjenhøjde for børnene
Tilskynde at børnene leger / anvender skrive- og tegneredskaber
Lave hyggelige sammenhænge sammen med børnene, hvor bøger er en del af aktiviteten
Inddrag børnene når der skal skrives navneskilte til garderoben, skrives i barnets bog, ordkort / skilte til diverse aktiviteter, også når der bare skal laves indkøbsliste
Let adgang til bøger, også ned i børnehøjde
Hav mange og gode bøger, både billedbøger og bøger med tekst
Lav opmærksomhed omkring det, når der er indkøbt nye bøger, fået nye bøger fra biblioteket eller lignende
Samarbejde med biblioteket omkring lån af bøger, således at både de voksne og børnene også får kendskab til nye og måske lidt anderledes bøger
Tag børnene med på biblioteket
Få indarbejdet faste højtlæsningsrutiner
Dialogisk læsning også med helt små børn
Peg på det du læser for barnet, således at barnet oplever en sammenhæng mellem teksten og det du læser
Lave en stille hygge læsekrog
Lad barnet fortælle små historier / oplevelser og skriv det ned mens barnet fortæller. Understøt det eventuelt med tegninger, billeder eller fotos
Få øjnene op for og inddrag også skrift i udeaktiviteter
Få skrift ind i bevægelsesaktiviteter og sanseaktiviteter