Anbefalinger til styrkelsen af den tidlige skriftsproglige udvikling Børn skal have erfaringer med skriftsproget og se skriftens betydning Børn skal have mulighed for at få øje på skrift Børn skal have lov til at lege med og sanse skrift De voksne skal være rollemodeller i forhold til skriftsprog Synliggøre skriften i forskellige sammenhænge Let adgang til skrive- og tegneredskaber Får skriften ned i øjenhøjde for børnene Tilskynde at børnene leger / anvender skrive- og tegneredskaber Lave hyggelige sammenhænge sammen med børnene, hvor bøger er en del af aktiviteten Inddrag børnene når der skal skrives navneskilte til garderoben, skrives i barnets bog, ordkort / skilte til diverse aktiviteter, også når der bare skal laves indkøbsliste Let adgang til bøger, også ned i børnehøjde Hav mange og gode bøger, både billedbøger og bøger med tekst Lav opmærksomhed omkring det, når der er indkøbt nye bøger, fået nye bøger fra biblioteket eller lignende Samarbejde med biblioteket omkring lån af bøger, således at både de voksne og børnene også får kendskab til nye og måske lidt anderledes bøger Tag børnene med på biblioteket Få indarbejdet faste højtlæsningsrutiner Dialogisk læsning også med helt små børn Peg på det du læser for barnet, således at barnet oplever en sammenhæng mellem teksten og det du læser Lave en stille hygge læsekrog Lad barnet fortælle små historier / oplevelser og skriv det ned mens barnet fortæller. Understøt det eventuelt med tegninger, billeder eller fotos Få øjnene op for og inddrag også skrift i udeaktiviteter Få skrift ind i bevægelsesaktiviteter og sanseaktiviteter