
Barnets første ord vil i mange tilfælde ytres ved 1 års-alderen. De hørte ord er resultatet af en allerede igangværende proces, hvor barnets allerede fra fostertilstanden har opfattet sproglyde.
Barnets første ordproduktion falder sammen med en række andre kognitive færdigheder, der skal være etableret før barnet kan producere det første ord.
Barnets nærmeste omsorgspersoner har en enestående mulighed for at påvirke disse kognitive udviklingsprocesser positivt ved at bade barnet i sprog. Inddrag barnet i så mange aktiviteter og dialoger som muligt, tal langsomt og tydeligt og beton ordene. Benævn genstande, handlinger og følelser igen og igen.
Ovennævnte processer påvirkes og fremmes gennem fælles opmærksomhed og brugen af Child Directed Speech, populært kaldet ”babysnak”.
I 0-3 års-alderen vil barnets passive ordforråd (sprogforståelse) være markant større end dets aktive ordforråd (ordbrug). Derfor behøver en forsinket taleudvikling i 2-årsalderen ikke give anledning til bekymring. Derimod vil det være et klart risikotegn, hvis et 2-årigt barn udviser begrænset sprogforståelse, da denne er grundlaget for den videre ordkendskabsudvikling.
Barnets og omsorgsgivernes brug af gestik er en vigtig støtte af barnets ordkendskabsudvikling. Barnet kan på dette trin kun forstå enkelte ord, men ikke de sproglige kontekster, som ordet indgår i. Det er derfor vigtigt og udviklende for barnet, at der anvendes gestik, mimik og/eller pegning, da det kan være med til, at barnet opnår forståelse for længere beskeder.
Når barnet er mellem 18 og 20 måneder, starter den fase i dets sproglige udvikling, som vi kalder ordkendskabsspurten. Fra den alder og frem til 6-årsalderen tilegner barnet sig omkring 50-60 nye ord hver eneste måned. Barnet kan efterhånden fortælle om konkrete hændelser, stille spørgsmål og svare relevant i konkrete sammenhænge.
Ordforrådet har stor betydning for sprogtilegnelsen generelt, da der er en tæt sammenhæng mellem ordforråd og sætningskompleksitet.
Ordforråd/Ordkendskab milepæl 0 - 1 år
- Tidlig begrebsudvikling i samspil med den begyndende interesse for genstande
- Tidlig sprogforståelse af genstande og handlinger, der er forankret i konkrete og rutineprægede situationer
- I 7-9 måneders alderen er barnets evne til at deltage i situationer med fælles opmærksomhed udviklet, hvilket er altafgørende for tilegnelsen af ord og betydninger
- Begyndende brug af kontekstafhængig gestik såsom at vinke eller pege for at rette fælles opmærksomhed mod genstande
- Omkring 7-12 måneders alderen begynder barnet at forstå de første ord og reagerer på sit eget navn
Ordforråd/Ordkendskab milepæl 1 - 2 år
- Omkring 12 måneders alderen producerer barnet sit første ord, ofte rutineprægede ord såsom mad, tak, hej eller lydmalende ord såsom vov, grrr eller rap
- Markant større sprogforståelse end talesprog
- Gestik bruges nu også i leg, fx til at vise hvor stor barnet er. Brugen af gestik kombineres i højere grad med ord
- Omkring 20 måneders alderen starter den såkaldte ordforrådsspurt, hvor barnet tilegner sig nye ord og betydninger på daglig basis
- Et aktivt ordforråd på cirka 250 ord. Typisk navneord og udråbsord, der er relateret til nære personer og genstande, ex vov, hej, far, ups, sut
Ordforråd/Ordkendskab milepæl 2 - 3 år
- Barnet forstår korte sætninger og kan udføre enkle beskeder og opgaver
- Barnet kan svare på hvem- og hvad spørgsmål
- Barnet kombinerer flere og flere ord og kan så snart fortælle små historier, der dog stadig er situationsafhængig og knyttet til "her og nu"
- Brugen af overbegreber og kategorier udvikles
- Sproget indgår som en fast del af barnets leg
- Kommunikationen med andre er ikke længere afhængig af gestik og kropssprog
- Sproget bruges ikke kun til at benævne genstande, men også til at snakke om følelser og oplevelser
- Et aktivt ordforråd på ca. 600 ord, der knytter sig til barnets egen referenceramme