I Skive Kommune lægger vi vægt på, at alle børn møder voksne og er i miljøer, som lægger op til matematisk OPMÆRKSOMHED. Det betyder, at det ikke er skolefaget matematik, der ”trækkes ned” i daginstitutionerne, men at alle børns naturlige matematiske nysgerrighed skal stimuleres og udvikles gennem fokus på de 6 fundamentale matematiske aktiviteter, som er beskrevet og kategoriseret af Allan Bishop. Se beskrivelse i skema.
Den matematiske opmærksomhed skal indgå naturligt i dagplejens, vuggestuens og børnehavens dagligdag, og det skal være et naturligt fundament i den pædagogiske praksis. Børn har en medfødt matematisk evne og kan allerede som baby registrere små mængder. Denne evne skal stimuleres i dagplejen/vuggestuen og fortsætte op igennem børnehavetiden.
I Skive kommune arbejder dagplejere og vuggestuer allerede med matematisk opmærksomhed bl.a. ud fra materialet fra forskningsprojektet: "Vi lærer sprog i vuggestue og dagpleje".
Der findes idéer til det sproglige arbejde i Kari Holes bog: "Begrebsaktiviteter, læring af grundlæggende begreber" (ISBN13:9788771772159)