Risikotesten for ordblindhed
Testen kan vise hvilke børn i børnehaveklassen og 1. klasse, der er i risiko for ordblindhed. Formålet med testen er ikke at diagnosticere ordblindhed men at give børnehaveklasselederen, læreren og læsevejlederen viden, så man kan give den nødvendige støtte og opmærksomhed, der forebygger og reducerer læsevanskeligheder.
Risikotesten for ordblindhed er en gratis papirbaseret test, som kan downloades fra en lukket hjemmeside.
Risikotesten for ordblindhed er bygget op i trin og kan tages tre gange for at følge barnets udvikling.
Første trin skal anvendes som screening på alle elever i slutningen børnehaveklassen. Den er individuel og tager nogle få minutter pr. elev.
Login og adgangskode kan hentes hos læsekonsulenten.
Hjemmesideadresse:
http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Viden-og-kompetencer/Ordblinderisikotesten
DVO-Screening
Dansk Videnscenter for Ordblindhed udviklede i 2007 en procedure til identifikation af elever i risiko for ordblindhed. Denne procedure hedder i daglig tale DVO-testen og består af en gruppeprøve (nonordsdiktat) og en udvidet individuel del.
DVO-testen bør ikke stå alene. Det er vigtigt, at alle lærere er opmærksomme på elever med påfaldende læse- skrive- og staveudvikling.
I Skive Kommune er det obligatorisk at tage gruppeprøven i begyndelsen af 3. klasse. Vi har besluttet, at elever med 16 eller færre rigtige bør testes ydereligere men Elbros ordliste 30/30 og/eller Testbatteriet.
Resultatet af Elbros orlister 30/30 sættes ind i et skema med vejledende standarder. Skemaet er udviklet af Skive Kommunes læse- og matematikkonsulenter på baggrund af middelværdier og percentiler hentet fra Elbros forskning.
Tesbatteriets resultater kan med fordel tastes ind i et elevprofilskema for 3. eller 5. klasse (se link).
Materialet findes her (side 40 er vejledningen til gruppeprøven)
Vejledning om procedure til afgrænsning af dysleksi.
Elbros ordlister 40/40
I Skive kommune er det besluttet, at man i slutningen af 3. klasse begyndelsen af 4. klasse vurderer elever, der er i risiko for ordblindhed, med Elbros ordlister 40/40 på tid. Resultatet sættes ind i et skema med vejledende standarder. Skemaet er udviklet af Skive Kommunes læse- og matematikkonsulenter på baggrund af middelværdier og percentiler hentet fra Elbros forskning.
Find skemaet her:
Elbros ordlister findes her:
Testmaterialer – Københavns Universitet (ku.dk)
Ordblindetesten - en national ordblindetest
Ordblindetesten er en digital test, som kan udpege elever med ordblindhed fra marts 3. klasse og op i grundskolen, på ungdomsuddannelser, videregående uddannelser samt voksenuddannelser. Personen skal derfor kun testes, hvis der er mistanke om ordblindhed, og som udgangspunkt kun en gang. Særlige omstændigheder kan dog give anledning til at reteste en elev.
Testen må kun anvendes fra marts - juni. Forældre kan kræve deres barn ordblindetestet fra foråret 4. klasse.
Skolelederen udpeger en testvejleder. Testvejlederfunktionen kræver en fagperson, som har viden om læsning, læsevanskeligheder og testning, så testresultatet kan omsættes i den daglige undervisning. Læsevejlederen og specialvejlederen vil have forudsætningerne for at tage testen og give den efterfølgende rådgivning.
læse mere om testen og testvejlederfunktionen:
Ordblindetesten – en national ordblindetest | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)
Resultatet i ordblindetesten
Testrapporten placerer eleven i kategorierne:
Ingen vanskeligheder (grønt område)
Vanskeligheder med fonologisk kodning (gult område) eller
Ordblind (rødt område)
Vanskeligheder med fonologisk kodning (gult område) betyder, at resultatet ligger i et grænseområde mellem ordblindhed og upåfaldende læsning. Der er tale om samme slags vanskeligheder, blot ikke samme grad som for resultater i ordblindeområdet.
Elevens forældre skal have en tilbagemelding på ordblindetesten på et møde og resultatet udleveres til forældrene i papirudgave. Skole og forældre aftaler, hvordan eleven skal have en tilbagemelding, og der udarbejdes i fællesskab en individuel handleplan for eleven (se skabelon).
Eleven har brug for støtte til både at erkende ordblindheden, forstå den og begå sig med den i hverdagen. Forældrene har brug for at vide, hvordan de bedst støtter eleven i at forstå ordblindheden og hvordan de støtter barnet i skolearbejdet.